Újdonság a ŠKODA-ról
2019.02.04.

a ŠKODA OCTAVIA gyártása 1959 januárjában kezdődött el

A ŠKODA OCTAVIA a gyártás beindításának 60. évfordulóját ünnepli. E legendás modellből az első példányok 1959 januárjában gördültek le a Mlada Boleslav-i gyártósorokról. A  népszerű kompakt modell  örökségét a modern korszak első Octavia nemzedéke  az 1990-es évek közepétől folytatta.
skoda


A jól hangzó OCTAVIA  név pont 60 évvel ezelőtt kezdte gazdagítani a  ŠKODA modell kínálatát. Nem véletlen,  hogy a nevet a latin "OCTAVIA" szóból vették, melynek jelentése a "nyolcadik", minthogy az új jövevény a márka nyolcadik modellje volt a második világháborút követően, és ugyancsak a nyolcadik   ŠKODA modell volt az akkor legkorszerűbbnek számító független felfüggesztéssel gyártott modellek között, amit az autógyár 1933-ban vezetett be. A  ŠKODA OCTAVIA első kétajtós modellje 1959 januárjában hagyta el a Mlada Boleslav-i gyárat, az első néhány hét során még az Š 440 és az  Š 445 nevű elődökkel együtt. Az OCTAVIA motorháztetője alatt egy robusztus, négyhengeres, 1.1 literes, 29.4 kW(40 LE) teljesítményű motor volt, az autó hátsó kerék hajtással, és négy fokozatú sebességváltóval működött.  Az autó csúcs sebessége  110km/óra volt, átlagos fogyasztása pedig 7.7 liter benzin volt 100 kilométeren.  A vonzó, kecses karosszéria legalább akkora benyomást keltett mit az akkori OCTAVIA menettulajdonságai. Az olyan műszaki újítások mint elöl a csavar rugók torziós keresztrudas stabilizátorral, nagyfokú  utazási kényelmet és könnyű vezethetőséget adtak az OCTAVIA-nak, míg az aszimmetrikus fényszórók 1959-ben történt bevezetése tovább javította az aktív biztonságot is. A ŠKODA 1959-ben az OCTAVIA SUPER-rel bemutatott egy jóval erősebb változatot is, amiben 1.2 literes motor volt, 33 kW-os (45 LE) csúcsteljesítménnyel. Ekkor már a hazai és a külföldi piacokon is nagy kereslet mutatkozott az OCTAVIÁ-k.

1960. március 10-én a Genfi Autószalonon mutatkozott be a sportos  ŠKODA OCTAVIA Touring Sport (TS), ami 37 kW-os  (50 LE) teljesítményű motorral büszkélkedhetett. A  ŠKODA ekkor kereste meg a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy a TS-t homologizálja, azaz ezt a típust fogadja be a nem módosított közúti járművek verseny osztályába, így egyengetve az utat a 130 km/órás sebességű kétajtós modell előtt a motorsportban. A híres Monte Carlo-i ralin saját osztályában 1961-ben, 1962-ben és 1963-ban aratott győzelmeivel  az OCTAVIA mesterhármast ért el.

1960. szeptember 11-én a  ŠKODA Brnoban mutatta be először az OCTAVIA COMBI-t a vízszintesen  két részben nyitható  hátsó ajtóval. A kompakt külső méretei ellenére a gépkocsiban kényelmesen elfért öt személy, és a csomagtartó mérete 690 liter volt, a rakodó hosszúság pedig 0.965 méter. A hátsó üléstámlák ledöntése után a csomagtér 1050 literig volt növelhető.

A kétajtós szedánt 1964-ig gyártották, az utolsó példány, egy szürke OCTAVIA SUPER április 11-én gördült le a Mlada Boleslav-i üzem gyártósoráróll. Utódaként ezt követően jelent meg a teljesen új,  önhordó karosszériával rendelkező farmotoros  ŠKODA 1000/1100MB. Az utolsó OCTAVIA COMBI 1971. december 21-én hagyta el a Kvasiny üzem gyártósorát. 1959 és 1971 között összesen 360 000  a  ŠKODA OCTAVIA-t  gyártottak, beleértve a több mint 54 000 kombi változatot is.

A robusztus és megbízható OCTAVIA  jelentette a műszaki alapot az első Új-Zélandban gyártott gépkocsi számára is 1966-ban: a TREKKA-t a cseh autógyárral szoros együttműködésben fejlesztették ki és az OCTAVIA SUPER rövidített alaplemezére építették. A népszerű haszonjárműre úgy tekintenek, mint  a ŠKODA jelenlegi szabadidő autóinak  (SUV) egyik  előfutárára.

Az első korszerű OCTAVIA megjelenésével az OCTAVIA név az egész márka szinonimájává vált. 1992-ben, röviddel azt követően, hogy a ŠKODA csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, megkezdődött a munka egy teljesen új modell kifejlesztésén.A korszerű műszaki alapokon a vezető formatervező, Dirk van Braeckel és csapata egy összetéveszthetetlen formájú karosszériát alkotott. A széles hátsó ajtóval rendelkező OCTAVIA szedán 1996. április 4-én debütált, és azonnal nemzetközi elismerésre  tett szert magas színvonalú aktív és passzív biztonságával. A gépkocsinak előnyére vált az 528 litertől 1328 literig terjedő csomagtartója is. Az OCTAVIA COMBI-t, ami még tágasabb volt, és különösen sikeres lett az európai piacokon, 1998 márciusában adták hozzá a kínálathoz. Az első összkerék hajtású változatot 1999-ben hozták ki. Az OCTAVIA  első nemzedékéből 970 000 szedánt  és több,  mint 470 000 kombit gyártottak 2010 novemberéig.

A sikert tovább fokozta a   ŠKODA OCTAVIA második nemzedéke, amelyet 2004 és 2013 között gyártottak: ebből  a változatból 1.6 millió szedán és 900 000 kombi került piacra. A nagyobb használati értéken túl  ez a nemzedék  is számos műszaki újítással dicsekedhetett, beleértve a közvetlen befecskendezésű benzines motorokat és a DSG automata sebességváltót.  Ma az OCTAVIA harmadik nemzedéke alkotja a ŠKODA modell kínálatának  gerincét.  Ezt a változatot 2012 novembere óta gyártják, és 2017 februárjában teljes mértékben felfrissítették. Eddig már több, mint  2,5 millió ügyfél döntött az e nemzedékhez tartozó gépkocsi  mellett.

A ŠKODA OCTAVIA már régóta nagy sikerrel fut számos piacon, amit látványosan mutat az a tény, hogy 1959 óta majdnem 6,5 millió OCTAVIA-t gyártottak. A ŠKODA Mlada Boleslav-i központi  üzemén túl az OCTAVIA különböző változatait Kínában, Indiában, Oroszországban, Kazahsztánban és Algériában is gyártják.