Újdonság az Audiról
2019.08.01.

Az új Audi SQ5 TDI: azonnali teljesítmény köszönhetően az elektromos meghajtású kompresszornak

700 Nm legnagyobb forgatónyomaték és 255 kW (347 LE) teljesítmény: az új Audi SQ5 TDI - sikeres elődjéhez hasonlóan - ismét egy erőteljes V6-os erőforrással a motorháztető alatt indul hódító útjára. Egy elektromos meghajtású kompresszor gondoskodik róla, hogy a sportos SUV maximális forgatónyomatéka már az alapjárat felett rendelkezésre álljon, az SQ5 TDI hatékonyságát pedig egy lágy hibrid rendszer fokozza még tovább.
audi

Az új Audi SQ5 TDI modellben található 3.0 V6 TDI erőforrás azonnali és páratlan erőt biztosít kiemelkedő hatékonyság mellett. 255 kW (347 LE) teljesítményhez 700 Nm maximális forgatónyomaték társul, utóbbi igen széles tartományban, 2 500 és 3 100 percenkénti fordulatszám között folyamatosan biztosított. A hathengeres dízelmotor 5,1 másodperc alatt katapultálja a sportos terepjárót álló helyzetből 100 km/órás sebességre és gyorsítja tovább egészen az elektronikusan korlátozott 250 km/óra maximális sebességig. A NEDC ciklus alapján meghatározott fogyasztás 6,6 - 6,8 liter között mozog 100 kilométerenként, amely kilométerenként 172 - 177 gramm CO2 kibocsátásának felel meg. Az SQ5 TDI teljesíti az Euro 6d-Temp károsanyag-kibocsátási norma követelményeit.

Az Audi szisztematikusan finomította a nagyméretű SQ7 TDI modellnél megismert hajtást az új SQ5 TDI számára. A 48 volt feszültségű fedélzeti hálózat része az elektromos meghajtású kompresszor (electric powered compressor - EPC) és a lágy hibrid rendszer. Energia tárolásra egy 10 Ah elektromos tárolókapacitású kompakt lítiumion akkumulátor szolgál, amelyet a csomagtartó alatt helyeztek el. Egy egyenáram/váltóáram átalakító köti össze a hagyományos 12 voltos elektromos rendszert.

A turbófeltöltő új segítője: az elektromos meghajtású kompresszor
Az elektromos meghajtású kompresszor ideális asszisztens a turbófeltöltő számára. Segít ugyanis, amikor a kipufogó gáz áramlása túl kevés energiát szolgáltat a turbófeltöltő működtetéséhez, például az autó indításánál vagy az alacsony, 1650 percenkénti fordulatszám alatti tartományban történő gyorsításnál. A nagy forgatónyomaték - turbólyuk nélkül - azonnal rendelkezésre áll, amikor a vezető kívánja, akár indulásnál, akár előzésnél vagy egy kanyarból való kigyorsításnál. A hétköznapi menethelyzetekben a technológia által biztosított korai és gyors nyomatékfelépítés alacsonyan tartja a fordulatszámot és az üzemanyag-fogyasztást is.

Az elektromos meghajtású kompresszor a motorhoz közel, a légbeszívó nyílás vonalában a töltőlevegő-hűtő mögött kapott helyet. Amennyiben a gázpedál felől érkező terhelési igény nagy, de a turbófeltöltőtől érkező nyomás még túl kevés, színre lép az elektromos meghajtású kompresszor. Egy 7 kW teljesítményű kompakt elektromotor gyorsítja a kompresszor kereket 65 000 percenkénti fordulatra nagyjából 300 milliszekundum alatt, 1,4 bar nagyságú relatív töltőnyomást állítva elő.
Fékenergia visszanyerés, vitorlázás és finom indítás: a lágy hibrid (MHEV) technológia
Az MHEV (lágy hibrid elektromos jármű - mild hybrid electric vehicle) rendszer az új Audi SQ5 TDI modellben a valós üzemanyag-fogyasztást akár 0,7 literrel is csökkentheti 100 kilométerenként. A rendszer szíve egy BAS egység, amely a főtengely tárcsájához csatlakozik. Lassításnál akár 12 kW energiát is képes fékenergia visszanyerésből előállítani. Ezt az elektromos energiát a lítiumion akkumulátorban tárolja, ahonnan igény szerint szétosztható az elektromos rendszer felhasználói között.

Ha a vezető elveszi a lábát a gázpedálról 55 és 160 km/óra sebesség között, az új Audi SQ5 TDI képes - az Audi drive select beállításától és a menethelyzettől függően - a rekuperációra, motorfék nélküli gurulásra vagy a 40 másodpercig lekapcsolt motorral történő vitorlázásra. A BAS egység újraindítja a motort, amint a gázpedált lenyomja a vezető, teszi mindezt érezhetően gyorsabban és simábban, mint a hagyományos indító egységek. A lágy hibrid (MHEV) rendszer lehetővé teszi az araszoló funkció (start/stop rendszer) működését 22 km/óra sebességig. Amennyiben a járműben megtalálható az adaptív sebességszabályzás (adaptive cruise control - ACC) rendszere, úgy a motor akkor is újraindul - függetlenül attól, hogy a fékpedált lenyomva tartják - ha az SQ5 TDI előtti jármű megindul.

Páratlan vonóerő és maximális hatékonyság: a motor
A 3.0 V6 TDI erőforrásnak ezt a csúcsteljesítményt nyújtó változatát számos ponton továbbfejlesztették és módosították. A főtengely, a dugattyúk és a hajtórudak mind speciálisan úgy lettek kialakítva, hogy megfeleljenek a komolyabb igénybevételnek. A hőszabályozó rendszer igen sokoldalú. A forgattyúsháznak és a hengerfejeknek saját hűtőköre van, lehetővé téve, hogy a motorolaj gyorsan felmelegedjen egy hideg indítást követően. A hűtőfolyadékot szükség szerint az olajhűtő, a kompresszor, a BAS egység és a turbófeltöltő irányába vezetik. A nagyméretű változó geometriájú (VTG) turbófeltöltő akár 2,4 bar nyomással is tölthet. A kipufogó rendszer hanggenerátora pedig igazán telt hangzást biztosít a TDI számára.

Gyors, gördülékeny és hatékony: a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó
Az erőátvitelről a gyorsan és gördülékenyen kapcsoló nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó gondoskodik. Az alsó sebességfokozatoknál gyors, sportos kiosztás, míg a magasabb sebességfokozatoknál hosszabb váltóút jellemzi, utóbbi segít a fordulatszám és az üzemanyag-fogyasztás mérséklésében. A tiptronic új részletmegoldásai lehetővé teszik, hogy hatékony együttműködésben dolgozzon a lágy hibrid (MHEV) rendszerrel. Amikor a sport terepjáró gurul és a motor üresjáratban van vagy teljesen lekapcsolt, a központi egységben nyílik egy kuplung és megszakad az erőátvitel. A tiptronic váltó számára egy elektromos olajpumpa teszi lehetővé az újrainduláskor szükséges sebesség bekészítését a vitorlázás során.

Quattro összkerékhajtás és sport differenciálmű
Mint minden S modell az Audi kínálatában, az új SQ5 TDI is szériafelszereltségben quattro állandó összkerékhajtással készül. Normál körülmények között az önzáró központi differenciálmű 40:60 arányban osztja szét a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Amikor az autó csúszását érzékeli, az erő nagyobb részét arra a tengelyre irányítja, ahol jobb a tapadás. A menethelyzettől függően a nyomaték maximum 70 százaléka kerülhet az első vagy 85 százaléka a hátsó tengelyre.

A quattro hajtást egy intelligens szoftver funkció, a kerekenkénti nyomatékszabályozás egészíti ki, amely minden útfelületen aktív. Dinamikus kanyarvételnél a kanyar belső ívén forduló kerekeket éppen az előtt fékezi meg, hogy megcsúsznának. Ekkor az erőt a differenciálmű közvetítésével ahhoz a kerékhez irányítja a rendszer, amelyiknek jobb a tapadása, melynek köszönhetően a sport SUV könnyedén beveszi a kanyart. Ez az önmagát bekormányzó funkció sokáig semleges viselkedést biztosít az autó számára, annak kezelhetősége továbbra is stabil, pontos és agilis marad.

Az ügyfeleknek lehetőségük nyílik egy a hátsó tengelyen elhelyezett sport differenciálművel is rendelni az SQ5 TDI modellt. Ez a rendszer a dinamikus kanyarvételeknél aktívan osztja szét az erőt a hátsó kerekek között. A sport differenciálmű lényegében beletolja az autót a kanyarba, kizárva minden eshetőséget az alulkormányozottságra. A szűk kanyarból való kigyorsításnál pedig több nyomatékot küld a külső hátsó kerékhez, a még agilisebb viselkedésért.

Sportos és precíz: az új SQ5 TDI futóműve
Intelligens ötlengőkaros felfüggesztés elől és hátul biztosítja a megfelelő alapot az új Audi SQ5 TDI sportos vezetési karakterisztikájához. Az Audi opcionálisan kínálja a dinamikus kormányzás rendszerét, amely hullámhajtómű segítségével - a sebesség és a kormányzási szög függvényében - széles tartományban változtatja a kormánymű áttételét. A csillapítás-szabályozással kiegészített felfüggesztés a szériafelszereltség részeként érkezik az új SQ5 TDI modellhez. A normál felfüggesztéssel szerelt Q5 modellhez képest ez 30 milliméterrel lejjebb engedi a karosszériát, különösen széles tartományt ölelve fel a komfortos és dinamikus beállítások között.

A sport differenciálmű, a motor, a kormányzás és a tiptronic sebességváltó, a csillapítás mind része az Audi drive select menetdinamikai rendszernek. Az Audi drive select segítségével a vezető számos profil közül választva módosíthatja a fenti rendszerek beállításait. Az Audi opcionálisan kínálja az S modellekhez kifejlesztett adaptív légrugózást is. Ez nem csupán a csillapítást igazítja, de a karosszéria szabadmagasságát is a mindenkori menethelyzethez állítja. Az új Audi SQ5 TDI szériafelszereltsége tartalmazza a 20 col átmérőjű, 255/45 méretű abroncsokkal szerelt könnyűfém kerekeket. Opcionálisan rendelhetőek 21 col átmérőjű kerekek is az új modellhez. A kínálat részét képezi három különböző, az Audi Sport GmbH által tervezett 21 col átmérőjű könnyűfém kerék is. Az első tengelyen hatdugattyús alumínium féknyergek lassítják az autót a 375 milliméter átmérőjű tárcsák segítségével. A fekete (opcionálisan piros színű) féknyergeken az S logó kapott helyet.

Kényelmes és biztonságos: a vezetéstámogató rendszerek

Az új Audi SQ5 TDI vezetéstámogató rendszerek széles választékát kínálja. A prediktív hatékonysági asszisztens különböző tanácsokkal segíti a vezetőt az üzemanyag-fogyasztás mérséklésében. Az Audi aktív sávtartó asszisztensnek (active lane assist) köszönhetően könnyedén az adott forgalmi sávban maradhatunk, araszoló forgalom mellett pedig még a kormányzási feladatok egy részét is átveheti. A közeli járműre való figyelmeztetés pedig jelzi a vezetőnek, ha ez előtte haladó jármű és közte a biztonságos távolság alá csökken a különbség. Ez és számos további funkció kapott együtt helyet az opcionális Tour asszisztens csomagban.

Az opcionálisan elérhető hátsó keresztirányú forgalmi asszisztens, a kiszállás-figyelmeztető, a kikerülés-asszisztens és a bekanyarodás-asszisztens mind a hétköznapi közlekedés biztonságát növelik. Ugyanezen dolgoznak az Audi pre sense rendszerei is: az Audi pre sense city az alapkivitel része, feladata pedig, hogy gyalogosok és más járművek felbukkanásakor figyelmeztesse a vezetőt és szükség esetén - a rendszer határain belül - vészfékezésbe kezdjen. Az opcionálisan elérhető rendszerek körét a parkolási asszisztens, a közlekedési táblák kameraalapú felismerése és az emelkedő- és lejtőasszisztens teszi teljessé.

Logikus és intelligens: az infotainment vezérlése és az Audi connect
Az MMI kezelési koncepció az Audi SQ5 TDI modellben intelligens, szabad szöveges keresési funkciót kínál, mindemellett könnyen érthető és kezelhető. A természetes hangvezérlésnek köszönhetően a hétköznapi beszédből, előre meghatározott utasítások nélkül is felismeri a szükséges információt. A harmadik irányítási szint a bőrbevonatú multifunkciós kormánykerék, amelyet a vezető információs rendszer vagy az opcionálisan elérhető Audi virtual cockpit vezérlésére szolgál. A beállíításoktól függően ez a 12,3 col méretű kijelzőfelület a fordulatszámmérőt körbefogva, az S modellekre jellemző módon jeleníti meg a kívánt információkat. Az Audi ezt még kiegészíti a szélvédőre vetített kijelző (head-up display) rendszerével is.

Az Audi SQ5 TDI modellben elérhető infotainment kínálat moduláris koncepciót követ. A kínálat csúcsán az MMI navigation plus áll az MMI all-in-touch kezelőfelülettel és egy 8,3 col méretű kijelzővel. A legmodernebb rendszer egyik alapeleme az Audi connect, amely a gyors LTE szabvány támogatásával összeköti az SQ5 TDI modellt az internettel, kitűnő WiFi hotspotot létesítve a bent helyet foglalók mobil eszközei számára.

Az Audi phone box vezeték nélkül képes összekapcsolódni a fedélzeti antennával és ezzel párhuzamosan képes a Qi-szabványnak megfelelően indukciós módon tölteni a felhasználók telefonját. Az Audi smartphone interface segítségével az Apple CarPlay és az Android Auto is elérhető a járműben. Az igazán megszállott hi-fi rajongókat pedig a Bang & Olufsen hangrendszere háromdimenziós térhangzással kényeztetheti az autóban.

Sportosan feltűnő: a külső megjelenés

Számos külső formatervezési részlet árulkodik az Audi SQ5 TDI sportos karakteréről. A feltűnő lökhárítókon kaptak helyet elől az S-specifikus légbeömlő nyílások, hátul pedig a méhsejt-mintázatú betéttel kiformált diffúzor. A singleframe hűtőrács kettős alumíniumlamellákat és matt Twilight-szürke díszítőelemeket kapott, míg a vörös rombusz és az S-embléma számos helyen visszaköszönve hangsúlyozza tovább az autó különleges karakterét.

Az Audi SQ5 TDI esetében a fényszórók és a hátsó lámpák is a szériafelszereltség részeként LED-technológiával érkeznek. A dinamikus irányjelzők elől és hátul pedig gondoskodnak a félreérthetetlen jelzésekről. A külső visszapillantó tükrök házainak borítása és a diffúzor lezárása fényes, alumíniumoptikájú felületekkel történt, míg az ajtóknak a karosszéria színére fényezett díszlécei a sportos karaktert erősítik. A Párduc fekete (panther black) egyedi fényezés kizárólag az Audi SQ5 TDI modellhez választható.

Elegáns környezet: a belső tér
A sötét tónusú beltér a vezetőt és utasait az exkluzív, S emblémával ellátott, megvilágított küszöblécekkel köszönti. A bőr kormánykerék és a sportülések kontrasztárnyaltú díszvarrásai dinamikus és elegáns hangulatot sugároznak. A bőr és Alcantara S sportülések opcionálisan rombuszmintában steppelt finom nappabőrbevonatot is kaphatnak, amelyet pneumatikus masszázsfunkció egészíthet ki. Szériafelszereltségként csiszolt alumínium betétekkel érkezik az autó, opcionálisan azonban elegáns fa dekor vagy exkluzív szénszálas betétek is rendelhetők. A kormányon található váltókarok alumínium optikájú bevonatot kaptak, a pedálokon és a lábtartón található berakások rozsdamentes acél kivitelben készültek.

Kívánságra a három részre osztott Plusz hátsó ülés hosszirányban, illetve támlái dőlésszögében is állítható. Alaphelyzetben a csomagtartó térfogata 550 liter, míg teljesen lehajtott hátsó támlákkal egészen 1550 literig bővíthető.

Felszereltség
A szériafelszereltség része a 20 col peremátmérőjű, 5 duplaküllős "Csillag" dizájn szerinti alumíniumöntvény keréktárcsák, a LED-fényszórók és a lengéscsillapítók karakterisztikájának S-specifikus szabályozása. A nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó, a quattro állandó összkerékhajtás, a bőr/Alcantara bevonatú sportülések és a háromküllős bőrbevonatú multifunkciós kormánykerék szintén az alapfelszereltség részét képezik.  Az új Audi SQ5 3.0 TDI 2019. nyarán érkezik a kereskedésekbe 67 750 eurós alapáron.

A fenti modellek üzemanyag-fogyasztása:
(Az üzemanyag-fogyasztás és a CO2 kibocsátás függ az aktuálisan választott felszereltségtől is.)

Audi SQ5 TDI
Üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 6,8 - 6,6 (kombinált);
CO2 kibocsátás g/km: 177 - 172 (kombinált)

Audi SQ7 TDI
Üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 7,6 - 7,2 (kombinált);
CO2 kibocsátás g/km: 199 - 189 (kombinált)