Újdonság az Audiról
2019.09.10.

Agilis modellek hosszú túrákra – Az Audi S6 és S7 első ízben TDI-motorral és elektromos hajtású kompresszorral

Audi S6 Limousine - Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 6,3 - 6,2*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 165 - 164*Audi S6 Avant - Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 6,5; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 171Audi S7 Sportback - Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 6,5; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 170
audi rs

"Forgatónyomaték-löket" - elektromos hajtású kompresszor és 700 newtonméter forgatónyomaték
A szinte bármikor a vezető rendelkezésére álló hatalmas, 700 newtonméter maximális forgatónyomaték folyamatosan elérhető a 2500 és 3100 percenkénti fordulatszám közötti tartományon, ideális alapként szolgálva a dinamikus menetteljesítményekre összpontosító európai ügyfelek számára. Az S TDI-modellek különösen a hosszú utazások során kínálják egyszerre mindkét erényüket - a magas szintű menetdinamikai képességeket és hatékonyságot. S6 TDI és S7 TDI-modelljeivel az Audi az SQ7 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,6 - 7,2*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 199 - 189*) nagysikerű hajtáskoncepcióját fejleszti következetesen tovább. Ennek során első ízben kombinálják az Audi mérnökei az elektromos meghajtású kompresszort 48 voltos fedélzeti elektromos főhálózattal, amelynek eredményeként a háromliteres V6-os TDI-aggregát 257 kilowattot (349 LE) teljesít. Az erőátvitel feladatát nyolcfokozatú tiptronic automatikus sebességváltó látja el, minden esetben quattro állandó összkerékhajtáshoz csatlakozva.

Spontán segítség - az elektromos hajtású kompresszor
Az elektromos hajtású kompresszor (EPC) kiváló elindulási képességeket biztosít, és erőteljes gyorsítások mellett az elektromos légsűrítő ismételhető boost-funkcióval is szolgál. Az EPC technikája ezzel már a kezdetekor elejét veszi a turbólyuk jelenségének, minden menethelyzetben érzékeny gázadási reakciókról, illetve erőteljes gyorsításokról gondoskodva.

Az elektromos hajtású kompresszor (EPC) rendszerének reakcióideje kevesebb mint 250 ezredmásodperc, csúcsteljesítménye hét kilowatt, legnagyobb percenkénti fordulatszáma pedig eléri a 70 ezret. Az elektromos turbófeltöltő boost-funkciója egészen 1650-es percenkénti motorfordulatig működhet. Kettős feltöltésükkel, vagyis az EPC és a turbófeltöltő kombinációjával a felsőkategóriájú S-modellek a 2500 és 3100 percenkénti fordulatszám közötti tartományon folyamatosan rendelkezésre álló 700 newtonméter forgatónyomatékot kínálnak. Az EPC mindig akkor támogatja a TDI-motor turbófeltöltőjét, amikor a kiáramló kipufogógázok túl kevés energiát szolgáltatnak a forgatónyomaték közvetlen felépüléséhez, azaz elinduláskor, valamint kis motorfordulatszámnál és kis terhelésnél kezdeményezett kigyorsításkor.

A külsejében a hagyományos turbófeltöltőhöz hasonló elektromos hajtású kompresszor a töltőlevegő-hűtő mögött, közvetlenül a motornál helyezkedik el a szívócsőben, és legtöbb üzemállapotában a bypass-szelep kerüli meg. Amikor azonban a gázpedálon nagy teljesítményigény jelentkezik, miközben a turbinaoldali energiaszállítás alacsony szintű, a bypass-szelep zár és a beszívott levegőt az EPC rendszerére irányítja. Az így összesűrített levegő ezután közvetlenül az égésterekbe áramlik.

Az eredmény közvetlen gázadási reakció és mély benyomást keltő vonóerő a kigyorsítások, az előzések és a terhelésváltások alkalmával. A 3.0 TDI erőforrás hatalmas ereje így azonnal rendelkezésre áll, amikor a vezető csak kívánja. A mindennapos közlekedés során e technika számos visszakapcsolást előzhet meg, folyamatosan alacsony szinten tartva a fordulatszámot és "betemetve" a hagyományos turbófeltöltőkre jellemző turbólyukat.

Az EPC technikája meggyőző elindulási képességeket biztosít, a vele felszerelt V6-os TDI erőforrással az új S6 Limousine így álló helyzetből mindössze 5,0 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, míg az S6 Avant és az S7 Sportback egy tizedmásodperccel igényel többet a szabvány szerinti gyorsulási sprinthez. Végsebességüket 250 kilométer/órára határolja le az elektronika.

Tiszta teljesítmény - akár 40 másodperc vitorlázás a 48 voltos részleges hibrid rendszerrel
Miközben az EPC technikája a teljesítményt növeli, a részleges hibrid rendszer (MHEV) az üzemanyag-fogyasztást hivatott mérsékelni. A 48 voltos MHEV-rendszer szíjhajtású indítógenerátorból (BAS) és a csomagtérpadlózat alatt elhelyezett, 10 Ah kapacitású lítiumion-akkumulátorból áll. A BAS közvetlen kapcsolatban áll a főtengellyel, és lassításkor akár nyolc kilowatt teljesítménnyel táplálhat vissza energiát (rekuperáció), az így nyert elektromos energiát pedig a lítiumion-akkumulátorban tárolja. Gázadáskor a BAS gyorsan reagálva indítja újra a motort.

Az MHEV-technika már 22 kilométer/órától lehetővé teszi az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerének (Start-Stop System) használatát, ezzel - a részleges hibrid rendszer és a jármű érzékelői közötti kapcsolatnak is köszönhetően - valós üzemi körülmények között akár 0,4 liter fogyasztáscsökkentést és leállított belső égésű motorral akár 40 másodperces vitorlázást is lehetővé téve.

Ily módon felszerelve az S TDI-modellek meggyőző menetdinamikai képességeiket magasfokú hatékonysággal, kedvező üzemanyag-fogyasztással és kis károsanyag-kibocsátással ötvözik. Mindegyik S TDI-modell megfelel az Euro 6d temp károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. A WLTP-értékekből származtatott NEDC üzemanyag-fogyasztás az Audi S6 Limousine esetében kerékmérettől függően 6,3, illetve 6,2 liter gázolaj 100 kilométerenként, amihez kilométerenként 165, illetve 164 gramm szén-dioxid kibocsátása párosul. Az S6 Avant megfelelő értékei 6,5 liter és 171 gramm, míg az S7 Sportback modellé 6,5 liter és 170 gramm.

Tömény high-tech - a motor
A 3.0 TDI erőforrást meggyőző vonóerő és magasfokú hatékonyság jellemzi. 2967 köbcentiméter összlökettérfogatából 257 kW (349 LE) teljesítményt produkál, literteljesítménye 117,9 LE, fajlagos forgatónyomatéka pedig 235,9 newtonméter/liter.

A V6-os TDI-aggregát tömege mindössze 190 kilogramm, és minden területen high-tech megoldások jellemzik. Közös nyomócsöves (common-rail) befecskendezőrendszere akár 2500 bar nyomással juttatja az üzemanyagot az égésterekbe, forgattyústengelyét, dugattyúit, hajtókarjait és olajellátását pedig egyaránt a nagyteljesítményű követelmények szerint alakították ki. Főtengelyén és vezérműtengelyén igényes megoldások mérséklik a súrlódást. Forgattyúházának és hengerfejeinek hűtőkörei egymástól különválasztva működnek, a hidegindítást követően így gyorsan felmelegedhet a motorolaj. A hengerfejeket kétrészes vízköpeny veszi körül. Az olajhűtő, az elektromos hajtású kompresszor (EPC), a szíjhajtású indítógenerátor (BAS) és a turbófeltöltő kompresszorháza igény szerint kapcsolódik be a hűtőkörbe.

Az 50 milliméter átmérőjű turbinakerékkel szerelt turbófeltöltő akár 2,4 bar relatív töltőnyomással is üzemelhet, változó turbinageometriájú rendszerét (VTG) pedig a csekély áramlási veszteségek jegyében optimalizálták. A kisnyomású külső kipufogógáz-visszavezetés (EGR) csupán a részecskeszűrő mögött veszi fel a kipufogógázokat, még a teljes tömegárammal téve lehetővé a feltöltő hajtását, ami jelentősen növeli hatásfokát. A 3.0 TDI erőforrást rendkívül kulturált járás jellemzi.

Magasfokú kanyardinamika és agilitás - első ízben S-modellben a dinamikus összkerékkormányzás
Amint az Audi minden S-modelljében, a quattro állandó összkerékhajtás ez esetben is az alapkivitel része. Önzáró központi differenciálműve a normál üzem során 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. Amennyiben valamelyik keréken a hajtásból eredő megcsúszás (kipörgés) jelenségét érzékeli, a nyomatékot túlnyomórészt a kedvezőbb vonóerő-átadási képességekkel rendelkező tengelyre irányítja, szélsőséges esetben akár 70 százalékban előre, illetve akár 85 százalékban hátra. Sportos vezetési stílus mellett a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás javítja az irányíthatósági tulajdonságokat, amint kismértékben befékezi a kanyar belső ívén gördülő, lecsökkent terhelésű kerekeket, mielőtt azok elveszítenék tapadásukat.

Az alapkivitelhez tartozó progresszív kormányzást már alaphangolásában is kimondottan sportos áttételezés jellemzi, és a bekormányzási szög növekedésével egyre közvetlenebbé válik. S-specifikus elektronikus rásegítése hatékonyan szűri ki a nem kívánt lökéseket, mégis kellő visszajelzéssel szolgál a vezető számára.

Az új nagy S-modellek a keresztirányú dinamika tekintetében is fejlődtek elődeikhez képest. Kívánságra az Audi a dinamikus összkerékkormányzást is beépíti, amely az első tengely a 9,5:1 és 16,5:1 közötti tartományon változó áttételű dinamikus kormányzását orsós hajtáson és nyomtávrudakon keresztül működtetett, önálló hátsótengely-kormányzással kombinálja. 60 kilométer/órás tempóig a hátsó kerekek akár öt fok tartományon az elsőkkel ellentétes irányban fordulnak be, aminek eredményeképpen akár 1,1 méterrel is csökkenhet a fordulókör átmérője. 60 kilométer/óra felett, közepes és nagy tempónál, a rendszer az elsőkkel megegyező irányban, két fokig terjedő mértékben kormányozza be a hátsó kerekeket. Az S-modellek így kis sebességeknél jóval fordulékonyabbá és agilisabbá válnak, míg nagy tempónál, illetve sávváltáskor fokozott menetstabilitás jellemzi őket.

A kifejezetten az új S-modellek számára kifejlesztett S-sportfutómű már alapkivitelben csillapításszabályzással működik, amely még jobban kiemeli az autó sportos karakterét. Az S6 karosszériáját 20, míg az S7 modellét 10 milliméterrel süllyeszti mélyebbre, mindkét S-modell számára egyaránt alacsony karosszériapozíciót biztosítva. Első ízben szerepel kimondottan kényelemközpontú alternatívaként az S-modellek kínálatában a csillapításszabályzással kiegészített adaptív légrugózás (adaptive air suspension), amely háromféle üzemmód szerint állítható be, s a gyenge minőségű utakra Lift pozíciót, valamint szintszabályzást is kínál. Az auto módban 120 kilométer/óra felett további 10 milliméterrel süllyed mélyebbre a karosszéria, a dynamic üzemmódban pedig meg is tartja e helyzetét.

A még sportosabb menettulajdonságok szolgálatában a quattro összkerékhajtás a hátsó tengely sport-differenciálművével is kiegészíthető, amely a dinamikus kanyarvételek során az autót valósággal a kanyarba préselve gondoskodik magasfokú agilitásról. A vezető az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével alakíthatja igény szerint a sport-differenciálmű szabályzási stratégiáját. A sportos menettulajdonságokhoz a jelentős részben alumíniumból készülő, ötkaros kerékfelfüggesztések is hozzájárulnak. A lengőkarok két segédvázon keresztül csatlakoznak a karosszériához, elasztokinematikai tulajdonságaikat pedig feszes hangolás jellemzi.

A futómű összes részegységének működését az elektronikus futóműplatform (Electronic Chassis Platform; ECP) szabályozza, és ezredmásodperces ütemezésben koordinálja a lengéscsillapítók munkáját. Az ECP információk sokaságát dolgozza fel a jármű mozgásáról és az érintett futóműszabályzó rendszerek paramétereiről, amelyekből az integrált menetdinamikai szabályzóegység határozza meg e részegységek optimális üzemét, illetve hangolja össze őket gyorsan és pontosan egymással. Az új S-modellek vezetői még pontosabb irányíthatósági tulajdonságokban és kiváló keresztirányú dinamikai képességekben érzékelhetik e fejlődést. A csillapítás mellett az ECP a dinamikus összkerékkormányzás és a sport-differenciálmű működését is irányítja. A vezető az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerben változtathatja e modulok működésének hatását, amely S-specifikus hangolás mentén üzemmódok széles tartományát - comfort, auto, dynamic, efficiency és individual - kínálja.

Nagyobb visszatartó erő - opcionális kerámiafékek
Az új S-modellek hatdugattyús fékei intenzív fékteljesítményt kínálnak. Féknyergeik alumíniumból, fekete (extraként vörös) fényezéssel készülnek és "S" feliratot hordoznak. Az első kerekeken hatdugattyús féknyergek és 400 milliméter átmérőjű acél féktárcsák dolgoznak, a hátsó tárcsaátmérő pedig 350 milliméter. Kívánságra az Audi hatdugattyús kerámiafékeket is kínál, elöl 400, hátul 370 milliméter átmérőjű, könnyű és kopásálló szénszálerősítésű kerámia féktárcsákkal. A kerámiafékek összesen kilenc kilogrammal nyomnak kevesebbet acél megfelelőiknél, jelentősen mérsékelve ezzel a rugózatlan tömegek nagyságát, ami különösen kanyarban javítja tovább a menetdinamikai képességeket. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (Electronic Stabilization Control; ESC) az elődmodellhez képest is finomabb szabályzás mentén működik, és a vezető sport-üzemmódba is állíthatja, illetve teljesen ki is kapcsolhatja.

Az új Audi S6 Limousine, S6 Avant és S7 Sportback egyaránt már alapkivitelben 20 col peremátmérőjű keréktárcsákkal és 255/40 méretű gumiabroncsokkal készül, extrafelszerelésként pedig 21 colos könnyűfém keréktárcsák is választhatók. Az úgynevezett tóruszcsillapítók - vagyis a gumiabroncsokba ragasztott habbetétek - a nemkívánatos zúgó frekvenciák csillapításával a nagyméretű kerekek ellenére is magasfokú akusztikai kényelemről gondoskodnak. Az Audi Sport GmbH keréktárcsaprogramjával extrafelszerelésként 20 col peremátmérőjű, nagyteljesítményű gumiabroncsok is felszereltethetők, amelyek még kedvezőbb tapadási és irányíthatósági tulajdonságokat biztosítanak.

Megjelenés - az S-modellek dizájnja
Az S-modelleket markáns, egyedi dizájn és magasfokú igényesség jellemzi, kívül és belül egyaránt. Az Audi új formai nyelvezete még jobban kiemeli sportosabb megjelenésüket, és a dinamikus orrkialakítás, a széles küszöbborítások és a négy kipufogócsővéggel kiformált, ugyancsak széles hátsó diffúzor határozott kiállást nyújtanak számukra. Hűtőrácsuk lamellázatának, első pengeidomuk (blade), szélső légbeömlő nyílásaik, külső visszapillantó tükreik és hátsó diffúzoruk egyedi sötét króm és alumínium díszítőelemei már az első pillantásra egyértelműen jelzik sportos tulajdonságaikat.

Az S6 elejének vízszintesen futó, alumíniumhatású splitter-eleme kölcsönöz különösen széles hatást, amely a két légbeömlő nyílást összekötve a légcsatornák szárnyidomaiban (winglet) végződik. Hátulján az S6 formailag integrált légterelőt hordoz, amely a csomagtérfedelet vizuálisan meghosszabbítva diszkréten hangsúlyozza e modell sportosságát. A négy S-specifikus kipufogócsővéget a diffúzor alumíniumbetétjei kötik össze, szintén az autó szélességét hangsúlyozva.

Az S7 alumíniumlamellákkal és matt sötét króm testtel kialakítva hordozza széles és mélyre süllyesztett Singleframe hűtőrácsát. Különösen erőteljes kontúrokkal kiformált, megnövelt légbeömlő nyílásait matt Titánfekete méhsejtmintázatú rácsozat fedi, míg a rajtuk is áthaladó pengeidom (blade) alumíniumhatású felülettel készül, akárcsak a külső visszapillantó tükrök házai. A négyajtós kupé az S6 modellekhez képest feltűnő további különlegessége légbeszívó nyílásainak tölcséralakzata, illetve szögletes oldalsó küszöbborításai.

Oldalnézetében mindhárom modellen az S-modellek jellegzetes stílusjegyeként nagyméretű kerekek hangsúlyozzák sportos megjelenésüket. Hátul matt sötét króm diffúzorbetét gondoskodik alul stílusos lezárásról, a négy kipufogócsővég pedig krómozott felülettel jelenik meg.

Dizájner-loft - utastér sportosan igényes esztétikával
Az utastérben jellegzetes S-modellkörnyezet várja a vezetőt: alapvetően fekete tónusú színvilág, igényes és sportos dekorbetétek, színes kontrasztárnyalatú díszvarrások, illetve olyan modellspecifikus felszerelések, amelyek még intenzívebben hangsúlyozzák a sportos vezetés élményét.

Az ülések kínálata szintén a sportos összhatást hangsúlyozza, az S-nyomattal díszített sportüléseken túl a különösen sportos ízlésűek az integrált fejtámlákkal, S-nyomattal és rombuszmintájú steppeléssel készült, hangsúlyosan kiformált S-sportüléseket is választhatják. Kifejezetten a kényelemre összpontosító változatként kínálja az Audi a sokrétűen állítható Individual-kontúrüléseket, igény szerint szellőztető- és masszázsfunkcióval. A minden esetben kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal készült üléskárpitok bőr/Alcantara kombinációban vagy a csúcsminőségű Valcona bőrrel rendelhetők, az ügyfelek itt a fekete, a rotorszürke és az Arras-vörös színek közül választhatnak. Az utastér további egyéni kialakítására különböző bőrkárpitcsomagok is rendelkezésre állnak. A széria szálcsiszolt alumínium dekorbetétek helyett extrafelszerelésként erezett kőrisfa is rendelhető. A további S-specifikus felszereltségi megoldások közé tartozik az alapkivitelt bővítő Audi virtual cockpit központi fordulatszámmérő-megjelenítéssel kialakított grafikája. Extrafelszerelésként alul egyenesített karimával kiformált kormánykerék is szerepel a kínálatban, a lábtámasz és a pedálok borítása nemesacél, beszálláskor pedig S-logóval ellátott, megvilágított alumíniumbetétes küszöblécek üdvözlik a sofőrt.

Tökéletes a hosszú utazásokra - a kényelmi felszereltség
Az S6 Limousine, S6 Avant és S7 Sportback együttesével minden célra kínál sportos felsőkategóriájú modellt az Audi, mégpedig klasszikus limuzin, praktikus Avant vagy négyajtós kupé formájában. Mindegyik modell kényelmi és hálózatba kapcsolhatósági megoldások, valamint vezetői segédrendszerek széleskörű felszereltségével érkezik, kompetens módon ötvözve a sportosság és a hosszú utazásokra való alkalmasság erényeit.

A sorozat A-modelljeivel összevetve az S-modellek bővített szériafelszereltséggel rendelkeznek, amelyben a 20 col peremátmérőjű, S-specifikus dizájn szerinti keréktárcsák, az MMI Navigation plus és a 12,3 col átlójú kijelzőfelülettel működő Audi virtual cockpit is megtalálható. Az S6 modellekben Alcantara bevonatú sportülések, míg az S7 utasterében szupersportülések szerepelnek már alapkivitelben, és a bőséges alapfelszereltséget négyzónás automatikus légkondicionáló berendezés teszi teljessé.

Az új Audi S-modellek kiváló hosszú távú túraautók, egyebek mellett a zavaró zajokat messzemenőkig csillapító, nagymerevségű karosszériaszerkezetük, kifinomult aerodinamikai és aeroakusztikai tulajdonságaik, illetve nagyméretű utasterük és csomagtartójuk révén is. Utóbbi karosszériaváltozattól függően 530 (S6), akár 1390 (S7 Sportback) és akár 1680 literes (S6 Avant).

Az új nagyméretű S-modellek 2019 nyarán érkeztek az európai piacokra, és alapáruk várhatóan 24.321.340 (S6 Limousine), 25.144.300.- (S6 Avant), illetve 25.333.530.- (S7 Sportback) 

A megadott felszereltségek, adatok és árak a magyarországi modellprogramra érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!


* Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok függvényeként alakulnak.